انواع مختلف ماسک ها از نظر کاهش شیوع  COVID-19تفاوتهای بسیار جدی با یکدیگر دارند

14سپتامبر 2021- یک مطالعه جدید نشان می دهد ماسک های با کیفیت بالاتر و گرانتر به طور قابل توجهی در جلوگیری از شیوع COVID-19 در محیط های داخلی بهتر عمل می کنند.

تیمی از مهندسان دانشگاه واترلو در کانادا با استفاده از یک مانکن، شخصی را شبیه سازی کردند که در یک اتاق بزرگ نشسته و نفس می کشد.آزمایش آنها نشان داد که علیرغم استفاده از پارچه های معمولی و ماسک های جراحی آبی، هنوز قطرات آئروسل به میزان قابل توجهی در طول زمان در محیط اطراف مانکن و در فواصل دورتر افزایش یافته است، این قطرات ریز با بازدم وارد هوای محیط شده و در هوا باقی می مانند و می توانند در هوا حرکت کنند.

یافته های این تحقیق همچنین نشان می دهد که ماسک های پارچه ای معمولی فقط حدود 10 درصد از این قطرات بازدمی را فیلتر می کنند، که عمدتا به دلیل فیت نشدن کامل ماسک ها بر روی بینی و دهان است. قسمت اعظم این ذرات معلق از بالای ماسک، یعنی از اطراف بینی وارد محیط خارج می شوند.

در مقایسه، ماسک های تنفسی با کیفیت بهتر مانند N95 و KN95 بیش از 50 درصد از آئروسلهای بازدمی را فیلتر کردند.

سرپرست این مطالعه، پرفسور Serhiy Yarusevych،  استاد مهندسی مکانیک و مکاترونیک، گفت: بدون تردید پوشیدن هرگونه ماسک صورت، هم برای محافظت از افراد مجاور و هم افرادی که در فاصله دور در یک اتاق هستند، مفید است. با این حال، در مورد تأثیر ماسک های مختلف در کنترل آئروسل ها تفاوتی بسیار جدی وجود دارد.بهمین دلیل پزشکان از ماسک N95 استفاده می کنند چرا که این نوع از ماسکها بسیار بهتر کار می کنند. در این مطالعه ما با اعداد و تجزیه و تحلیل دقیق، اثباتی برای این فرضیه ارائه کرده ایم.

او گفت: این مطالعه نشان داد که این ماسک های موثرتر باید تا حد امکان در محیط های داخلی، از جمله مدارس و محل کار استفاده شوند.

در این مطالعه، تأثیر تهویه بر تجمع آئروسل ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و محققان دریافتند که حتی میزان تهویه ی کم نیز می تواند به اندازه ی ماسک های با کیفیت بالاتر، در کاهش انتقالCOVID-19  موثر باشند.

آنها نتیجه گرفتند که ماسک های با کیفیت بالاتر، در کنار تهویه ی هوای محیط می توانند خطر انتقال را کاهش دهند.

این مطالعه در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/sep/study-highlights-very-serious-difference-in-how-effective-different-types-of-masks-are-in-reducing-the-spread-of-covid-19.html